TERRENY PANTANÓS. Animació experimental i publicitat a Catalunya

Dissabte 2 d’octubre, 18 – 18:30 h (La Volta #37: il·lustració, animació i arxiu)

Pl. Assumpció (espai cúpula)

Terreny pantanós

Animació experimental i publicitat a Catalunya

Selecció de curtmetratges d’animació a cura de Marcel Pié, en conversa amb David Borrull (animador).

Els camins de l’animació experimental són inescrutables. Sorprèn descobrir petites joies de l’animació experimental en àmbits tan poc agraïts com els de la publicitat, més encara quan l’atreviment brilla per la seva absència en el cinema i la televisió del país. Un dels grans exponents de l’animació experimental és l’obra de Dirk Van de Vondel, un animador Sud-Africà que durant la seva estança a Barcelona va realitzar anuncis publicitaris extraordinaris. Aquells encàrrecs van servir per finançar les primeres edicions del Festival CineXITTÀ, una mostra de curts d’animació a l’aire lliure que es va celebrar a Barcelona durant la primera dècada del 2000, gràcies a la dedicació i esforç d’un grup d’animadors amb una clara vocació experimental: Blanca Palou, Laura Ginès, Pere Ginard i el mateix Dirk, alguns vam descobrir en aquells anuncis i en aquell festival que existia un altre tipus d’animació, i és per aquest motiu que aquest petit programa/debat busca posar de manifest com a vegades aquesta incòmoda indústria pot impulsar l’experimentació. El recull d’animacions que es pot veure en aquest programa estan produïdes per estudis o agències de creació afincades a Catalunya i especialitzades en animació o amb un interès especial per aquest mitjà. Són estudis com BRUT, CODEA, DEVICE, GIMMEWINGS, PRÀCTICA o SOON IN TOKYO, que confien la seva feina a destacats animadors com David Borrull, Hugo Morais, Genís Rigol, Gerard Mallandrich o Joaquín Urbina i Ana Gale de Dedo Ciego. Els seus fundadors són directors creatius i directors artístics multidisciplinaris com Martin Allais (BRUT) o Pol Solà (DEVICE), normalment especialitzats amb disseny gràfic i realització audiovisual. L’aposta que algunes agències de publicitat fan per l’animació experimental només és comparable amb la que fa el món del vídeo musical, més lliure encara però amb un pressupost molt més reduït. La capacitat de l’animació per transfigurar la realitat, mitjançant la mutabilitat, el dinamisme i el color dels objectes i personatges animats, atorga a aquesta tècnica un estrany poder alliberador. L’animació no està subjecta a les restriccions “físiques i naturals” de l’entorn ni a la rigidesa de la captura mecànica de la càmera, el seu és un món fluctuant i incoherent. Émile Cohl, un dels primers animadors de la història, era membre d’un moviment artístic anomenat els Incoherents, precursor del surrealisme, i alguns cineastes dels inicis veien en aquestes qualitats, quelcom de primitiu i genuí, una mena de retorn a la infantesa. El cineasta soviètic Serguei Eisenstein, gran admirador de les primeres pel·lícules de Disney, es referia a tot això com les capacitats “protoplasmàtiques” de l’animació. Però la possibilitat de fer “creïbles” coses inimaginables pot ser també un potent edulcorant. L’animació es pot utilitzar també per disfressar o atenuar el missatge, així com anar en detriment d’un major impacte. La publicitat pot ser una porta per l’animació més agosarada, però pots servir també per “daurar la píndola”, és per això que aquest és un terreny pantanós. Celebrem en aquest programa l’aposta d’aquests estudis per l’animació experimental mentre gaudim d’una pausa publicitària.

CURTMETRATGES

Vinyl Junkies (Brut.works)

Voting early/ Ready set vote (Brut.works)

Lateral Thinking (Codea Studio)
John Carpenter (Device Studio)
Constantly on the move_ Nomada Type Collection (Gerard Mallandrich)
Poesia i + 2020 (Soon in Tokyo)
Lost Atlantis (Brut i Soon in Tokyo)

Actualitat