Memòria i Visions (creació artística comunitària)_ juliol 2020

No és fàcil dur a terme un projecte de creació artística comunitària a l’espai públic en temps de la covid-19 en què hem de mantenir les distàncies físiques i es recomana no reunir-se amb molta gent. Però malgrat les circumstàncies adverses, les incerteses i les dificultats, hem començat amb moltes ganes el projecte Memòria i Visions a la plaça Empúries (Girona) amb la col·laboració del centre cívic Sant Narcís, l’associació de veïns de Sant Narcís (sud), el col·lectiu de dones africanes, l’associació cultural cristiana, MIFAS, i els veïns i veïnes que viuen i transiten per la plaça. L’equip de La Volta està format per artistes i investigadors socials: Joana Higuita, Maria Soler i Ingrid Riera (La noia del monyo), Jordi Jiménez, Ayelén Salerno, Aleix Font, Paula Clay i Alba Serrat.

Per saber més sobre la conceptualització i els objectius de Memòria i Visions cliqueu a aquí.

ACTIVITATS (juny – juliol)

CARTOGRAFIA SOCIAL (30 de juny)

Durant l’activitat del projecte comunitari Menja’t Sant Narcís i mentre es reparteixen les plantes aromàtiques i remeieres, s’instal·la a la plaça Empúries un mapa imprès del barri perquè la gent respongui preguntes sobre la seva percepció de l’espai públic identificant en el mapa els sorolls, les olors, els llocs significatius, els trajectes, etc. En aquesta primera acció ens acostem a la comunitat i generem les primeres impressions sobre com veuen i viuen algunes persones el seu barri i la plaça.

TAULA RODONA, RELAT VISUAL I CARTOGRAFIA SOCIAL (9 de juliol)

Conversa entre veïns i veïnes en què es plantegen algunes preguntes sobre la història del barri i els seus habitants repartides en tres blocs:

  1. Fets històrics del barri per traçar una línia del temps.
  2. Visions sobre com es percep el futur del barri.
  3. Bateria de preguntes per sondejar el grau de pertinença i la diversitat del barri.

La taula rodona està formada per la Maria Baraza i la Dolors Hernández (AAVV de Sant Narcís, sud), l’Enric Heredia (Associació cultural cristiana), en Ramon Ripoll i en Quim Plana (veïns) i tot i que comptàvem amb la presència de la Rama Sabalay (Col·lectiu de dones africanes) finalment, per qüestions laborals, no pot participar-hi. L’Enric Cassú de l’equip de gestió de La Volta  dinamitza la sessió.

Paral·lelament a la taula rodona l’artista Alba Serrat realitza un relat visual (visual thinking) que recull les idees més importants de la conversa i la Joana Higuita i la Maria Soler segueixen treballant en la cartografia social, afegint apunts en el mapa sobre els processos de transformació de la plaça Empúries i els seus voltants.

DINÀMIQUES ARTÍSTIQUES 

Tres sessions dirigides a la comunitat de la plaça per aprendre tècniques i eines d’expressió artística que permeten als participants observar, reflexionar i representar el barri: els seus espais i la seva gent.

1a sessió (16 de juliol)

Retrata el teu barri. Taller i itinerari de fotografia documental

Ayelén Salerno

Els veïns i veïnes que participen només han de tenir un mòbil o una càmera de fotos a disposició. Després d’una breu introducció a la tècnica fotogràfica, és fa un recorregut pels carrers del voltant de la plaça per tal de reconèixer llocs, racons i objectes que ens agraden o voldríem canviar, i també per retratar la gent del barri que tothom identifica.

2a sessió (23 de juliol)

TRANSFORMACIONS. L’art d’acció com a eina crítica i el joc com a eina de cohesió i diversió

Ingrid Riera i Maria Soler (La noia del monyo)

Es tracta d’una activitat oberta i pensada per a persones de diferents edats. L’objectiu consisteix a crear un espai de trobada i participació en què es qüestioni la plaça de manera conjunta, pensant tant en el present com en el futur. La dinàmica implica diferents disciplines per tal de crear una experiència transversal on el joc, l’atzar i l’experimentació són fonamentals.

3a sessió (30 de juliol)

MALHUMOR. Taller d’humor gràfic

Jordi Jiménez (La perra Laika)

En aquest dinàmica artística es proposa pensar sobre els objectes i el mobiliari urbà que hi ha a la plaça i aconseguir que dialoguin entre ells per mitjà d’una bafarada, com si es tractés d’una vinyeta de còmic. L’acció consisteix a traslladar la vinyeta, que pot ser crítica, humorística o reflexiva, a l’espai físic dels objectes o mobiliari de manera provisional.

Actualitat