“Diverses i funcionals” és el títol del cicle que iniciem aquest abril i que s’estendrà fins a la tardor al Centre Cívic Sant Narcís, sota el paraigua del projecte d’arts escèniques La Incòmoda, que té per objectiu potenciar la reflexió entorn de temes socials a través de les arts escèniques i la paraula. Es tracta d’un cicle organitzat per l’Associació de veïns de Sant Narcís, Associació Cultural La Volta, Associació Mifas, la Fundació Elna, Amics del Museu d’Art de Girona, persones a títol individual i el Centre Cívic Sant Narcís
Aquest projecte té per objectiu posar en relació les arts i la paraula per potenciar la reflexió social, el treball col·lectiu i la transformació social al voltant de qüestions socials al barri de Sant Narcís de Girona.
Les arts són una eina de comunicació, de relació amb el món i de transformació social. Entenent l’art i la cultura com a béns comuns, allò que ens fa formar part de quelcom col·lectiu, que ens acosta i ens fa reflexionar, construir i desconstruir.
Aquesta vegada, al cicle “Diverses i funcionals” volem donar veu a les persones que tenen alguna “discapacitat” aparent. El cicle pretén posar en relleu què suposa ser una persona amb diversitat funcional avui dia i en el context en què vivim. Es parlarà de prejudicis, de capacitats més que de limitacions, revisarem el model residencial, exposarem temes tabú com la sexualitat i el plaer en aquest col·lectiu, passant també per les dificultats que ofereix la societat a les persones diverses i per l’ús del llenguatge adequat i respectuós.
El cicle començarà el 22 d’abril, a les 19 h, amb una taula rodona ”Diversitat funcional: experiències en primera persona” que es vol donar veu a persones amb alguna discapacitat o que hi treballen conjuntament. Es posarà sobre la taula el que suposa ser una persona amb diversitat funcional avui dia i en el context que vivim. Es parlarà de prejudicis, de capacitats més que de limitacions, revisarem el model residencial, exposarem temes tabú com la sexualitat i el plaer en aquest col·lectiu, passant també per les dificultats que ofereix la societat a les persones diverses i per l’ús del llenguatge adequat i respectuós. A càrrec de: Isaac Padrós (Multicapacitats), Montse Castellana (Fundació Elna), Patricia Carmona i Maria Oliver (OVI Barcelona) i Raquel Blanca Tubau.
L’acte s’acompanyarà d’una exposició d’il·lustracions d’Irene Melchor “Matilde Ana”. Una exposició molt especial que ha fet una fisioterapeuta madrilenya conjuntament amb persones amb discapacitat física amb les quals ha treballat els darrers anys. L’exposició, un conjunt de vinyetes punyents sobre els handicaps socials que es troben les persones amb discapacitat, va ser construïda íntegrament a través d’Instagram i ha estat elaborada a partir de les experiències personals i reivindicacions de les persones amb diversitat funcional amb les que ella ha treballat.
Aquest serà el tret de sortida de tot el cicle que també comptarà amb l’obra de teatre “Pollock i Cia” el dia 29 d’abril a les 18 h a càrrec de Teatre Map de Ripoll i coorganitzat amb l’Associació d’Amics del Museu d’Art de Girona. Un recorregut escènic sobre l’obra de Jackson Pollock que prendrà vida sobre l’escenari i demostrarà que el cos també es pot convertir en pintura.
El cicle continuarà al llarg de l’any amb uns grups de treball formats per associacions i persones interessades sobre urbanisme i diversitat funcional, tallers d’expressió artística i de teatre així com una mostra de les reflexions generades el mes de novembre d’aquest any.